فرماندار: اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد تکلیف قانونی شوراهاست و باید هر ۶ ماه یک بار انجام شود

محمد محمدی فرماندار شهرستان اوز امروز چهارشنبه ۲ شهریور، در اولین روز از هفته دولت پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های شهرستان بود.

اوز امروز: فرماندار با تبریک هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گرامی داشت و آنان را الگو و خدمتگزار واقعی دانست. وی گفت: دبیرخانه ستاد هفته دولت در شهرستان اوز برنامه هایی تدارک داشته اما قبل از فرا رسیدن هفته دولت میز خدمت در فیشور برگزار شد و مدیران پاسخگوی مطالبات مردم بودند. جمعه پیش رو نیز در شهر اوز و هفته آینده در بیدشهر و جمعه بعد در کوره میز خدمت دایر خواهد شد. رویکرد دولت مردمی سیزدهم حضور چهره به چهره مسئولین با مردم است و ما نیز ازاین رویکرد تبعیت می کنیم.

فرماندار اوز افزود: برنامه های دیگر از جمله دیدار با امام جمعه، سخنرانی در نماز جمعه، مسابقات ورزشی و جلسه شورای اداری، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در درستور کار است و یک روز نیز به  افتتاح پروژه ها اختصاص داده شده است.

این پروژه ها شامل افتتاح مرکز توان بخشی در کهنه جدید به همت عبدالرحیم زمانی، افتتاح ۲ واحد صنعتی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، افتتاح زمین چمن مصنوعی در هیرم و محلچه، روکش آسفالت محور اوز به گراش به طول ۴ کیلومتر، بهسازی مسکن روستایی و احداث مسکن روستایی با پوشش ۱۵ خانوار و…است. ۲ پروژه نیز کلنگ زنی خواهد شد که شامل طرح نهضت ملی جهش مسکن در شهر اوز و طرح آبخیز داری در کهنه با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان که مطالعات آن قبلا انجام شده است.

نماینده دولت در شهرستان گفت: در اعتبارات سال جاری تحقق بخشی از مطالبات گنجانده شده است. در سال گذشته در حوزه ورزش اتفاقات خوبی افتاده، سالن ورزشی بیدشهر به بهره برداری رسیده و زمین های چمن اسلام آباد، قلات، کوره و فیشور نیز در دستور کار است که به زودی به بهره برداری می رسد.

در حوزه گاز رسانی ۲۱ کیلومتر در اوز و فیشور و محلچه گاز کشی انجام شده، در کمیته امداد نیز اهدای جهیزیه، تسهیلات اشتغال و بهسازی منازل انجام شده است.

در ادامه نشست پرسش‌های نمایندگان رسانه ها با تاکید بر مطالبات مردمی مطرح شد و فرماندار پاسخ داد که جزئیات آن به شرح زیر است:

عبدالعزیز نصریانی از سایت پشور:

 ۱-برای پاسخگویی دهیاری و شوراهای روستاها به مردم و اطلاع رسانی در باره خدمات و بودجه های دولتی در روستاها چه برنامه ای دارید؟

۲-چه تسهیلات و تضمینی برای سرمایه گذاری در روستاها از جمله فیشور وجود دارد؟

فرماندار: اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد تکلیف قانونی شوراهاست و باید هر ۶ ماه یک بار انجام شود. برگزاری میز خدمت و حضور مسئولین شهرستان در فیشور حکایت  از آن داشت که انگار مسئولین کمتر بین مردم بوده اند. اطلاع رسانی در باره خدمات دولت یکی از مصادیق جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و به بخشداران نیز گوشزد می کنیم که این جلسات برگزار شود. ریاست محترم جمهور در یک سال گذشته به استان ها رفتند و با مردم دیدار داشتند و ما نیز باید این رویه را ادامه بدهیم. یکی از اقدامات انجام شده این است که زمین چمن فیشور با اعتبار ۷ میلیارد تومان به مناقصه رفته است و مشکلات اولیه این زمین برطرف شده است و امیدواریم در آینده نزدیک برطرف شود.

برای سرمایه گذاری، در شهرک های صنعتی دولت هزینه کرده تا واحدها مستقر شوند ولی از سرمایه گذاران در روستاها نیز حمایت شده است. در فرمانداری مجموعه اقتصادی پذیرای سرمایه گذاران هست و مشاوره می دهد. بنا داریم در سال جاری پس از احصای بسته های حمایتی، همایش سرمایه گذاری نیز برگزار کنیم.

ابراهیم احمدی از اوز امروز: ۱-در باره جزئیات اعتبارات دولتی سال کذشته و سال جاری شهرستان اوز توضیحاتی بدهید.

۲-مردم شهرستان علاوه بر پیگیری استقرار  پلیس یه اضافه ۱۰ و اداره ثبت اسناد  و املاک که زیر مجموعه قوه مجریه نیستند خواستار استقرار اداراتی مانند اداره کار، اداره امورآب، محیط زیست و… نیز هستند چه برنامه های در این باره دارید؟

فرماندار: جمع کل اعتبار مصوب سال گذشته، ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است که به طور متوسط بالغ بر ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

 اعتبار سال جاری ۴۲ میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان است که بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. بخشی از آن اعتبار شامل ۳ میلیارد و ۲۶۱ میلیون تومان از اعتبار در اختیار نماینده مجلس است که با همفکری نماینده و فرماندار توزیع می شود. علاوه براین ها پیگیر ساخت مخزن دولتی آب شهر اوز هستیم که با عنایت استاندار محترم، مدیر سازمان برنامه و بودجه و مدیر عامل آبفای استان مقرر شده اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده شود که این مبلغ نیز به کل اعتبارات دولتی افزوده می شود و بالغ ۶۷ میلیارد تومان خواهد شد.

برای استقرارادارات،  پلیس به اضافه ۱۰ و اداره ثبت که زیر مجموعه فراجا و قوه قضائیه هستند با کمک نماینده مجلس و استانداری پیگیری شده و جز مصوبات سفر استاندار نیز قرار گرفته است تا با نظر مثبت به تهران ارسال شود و اعلام کردیم برای پلیس به اضافه  ۱۰ اگر از متقاضیان بومی استفاده شود تعهد می دهند که خود مسئول ادامه کار و هنزینه ها باشند.

برای ادارات دیگر از جمله اداره کار پیگیری شده است و به تهران ارجاع داده شده است. بعضی ادارات توسعه و استقرار آن به آسانی میسر نیست و‌ در برخی شهرستان های با سابقه نیز وجود ندارد. تکلیف قانونی دولت نیز بر کوچک سازی است و برای برخی ادارات مانند اداره عشایر یا محیط زیست باید شاخص داشته باشیم تا بتوان پیگیر استقرار بود. در میز خدمت از ادارات شهرستان لارستان استفاده کردیم.

مسعود باقرزاده از اوز خبر: ۱-مکان برخی ادارات از جمله جهاد کشاورزی و کمیته امداد که یک جا مستقر هستند مناسب نیست و جاده دسترسی مشکل دارند،

۲-برخی از شهروندان نیز از عدم آسفالت یا مرمت کوچه ها شاکی هستند. برای تامین قیر دولتی چه اقدامی می توان کرد؟

فرماندار: برای محل استقرار ۴ اداره در یک ساختمان شخصا معذب هستم و اداره باید جایی باشد تا شان و کرامت مردم و اداره حفظ شود. پیگیر سایت اداری هستیم و محلی که انتخاب شده به زودی سایت آماده می شود تا ادارات اعتبار ساخت از استان جذب کنند. فضاهایی برای کوتاه مدت بازدید شده اما ساختمان در شهر محدود است و سعی شده از ظرفیت های اداری بهره ببریم تا مکان جابجا شود.

برای آسفالت کوچه ها و معابر سطح شهر به شهرداری و شورا بر می گردد که از دولت منفک هستند. روستاها در سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون اختصاص یافته و سال جاری ۶ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. مراجعات متعددی از شهروندان داریم و توصیه هایی به شهردار و شورا داشتیم و مطالبات مردم به حق است و انتظار زیادی نیست. می توان در نشست خبری با شهرداری یا شورا این موارد را مطالبه کرد.

حمیرا نامداراز پسین اوز: برای توسعه تلفن ثابت در شهر و ایرانسل در مسکن مهر چه اقدامی شده است؟

فرماندار: یکی از مصوبات سفر استاندار این بوده که از مرکز استان برای آنتن دهی اینترنت پیگیری و اقدام شود از جمله مسیر اوز تا خنج، روستاهای کهنه قدیم و جدید و… که حدود ۷ نقطه در شهرستان مد نظر است و قرار شده ظرف ۳ ماه تقویت شود. برای تلفن ثابت نیز به مخابرات و شورا انتقال داده شده تا تعداد متقاضیان اعلام شده و پیگیر توسعه شبکه داشته باشیم.

فاطمه رضایی از سایت موزه: ۱-چه برنامه ها و ایده هایی برای شهرستان تا پایان سال دارید؟

۲-حمام سوداگر و کاروانسرا ثبت ملی شده اما سند مالکیت به نام اوقاف است. چرا اقدام خاصی نمی کنند؟

فرماندار: یکی از موضوعات که در بدو ورود چالش داشتیم، پروژه هایی بود که باید با مشارکت مردم و دولت انجام می شد از جمله مخزن آب دولتی که پیشرفت فیزیکی نداشته است. در هفته دوم حضورم در مرکز استان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و آبفا استان نشست داشتیم. استاندار نیز تاکید داشتند این پروژه به هر طریقی هست باید انجام شود و در مصوبات استانداری آمده که مقرر شده از محل اعتبارات تنش آبی اقدام گردد. همین مخزن اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان می خواهد که علاوه بر اعتبار عمرانی است. چاه آب فیشور نیز پیگیری شده که تاسیسات نصب می شود. پروژه ساختمان مرحوم حسان در ورزشگاه و سایر طرح های مشارکتی مردمی و دولتی تا حصول نتیجه پیگیری می شود.

برای اختلاف اوقاف و میراث بحث قانونی و شرعی دارد که باید موردی جلسه برگزار شود تا پیگیری و حل شود.

احمد خضری از پسین اوز: ۱-برای اماکنی مانند کاروانسرا  مردم آبادی و کار آیی  آن محل را می خواهند و مالکیت آن تفاوت ندارد.

۲-دانشگاه آزاد خنج از مرکز به واحد  تبدیل شده، اوز نیز استحقاق ارتقاا دارد و باید حمایت شود

۳-تابلو زندان در حوزه استحفاظی اوز است چرا نام آن زندان لارستان است؟

۴-پلیس به اضافه ۱۰ از مطالبه جدی مردم است و پلیس گراش شلوغ است و مردم در کامنت ها خواستار آن هستند.

۵-دانشگاه فرهنگیان یکی از خواسته های اوز است.

فرماندار: دانشگاه آزاد مانند شهرداری از دولت منفک است، و باید برای ارتقا پیگیری شود و رئیس دانشگاه آزاد اوز اقدامات انجام شده را منعکس کنند و اگر نیاز به حمایت باشد همکاری می شود.

در باره زندان در مجموعه قوه قضائیه است و مباحث اداری است. در هفته قوه قضائیه هم این موضوع مطرح شده و به رئیس دادگستری منتقل می کنیم که اگر در حوزه استحفاظی اوز هست تغییر عنوان پیدا کند.

همان طور که قبلا توضیح دادم پلیس به اضافه ۱۰ و ثبت اسناد دغدغه ماست و براساس ابزار و اختیاراتی که داریم به جد پیگیری شده است اما برای پلیس به اضافه ۱۰ باید فراجا فراخوان بدهد و متقاضیات ثبت نام کنند که در۲ سال اخیر فراخوان داده نشده است. مکاتبه به استاتداری شده و علاوه بر دستور استاندار در مصوبه سفر استاندار نیز این گونه آمده است: «صدور مجوز استقرار پلیس به اضافه ۱۰ در شهرستان اوز در سال جاری انجام شود» حتی اعلام کردیم نیروهای بومی معرفی می کنیم و شما انتخاب کنید و فرد می آید تعهد محضری بدهد که ضرر و زیان را می پذیرد. دکتر حسین زاده و آقای احمدی رئیس دفتر ایشان پیگیر بودند و با فرمانده محترم نیروی انتظامی استان و مسئول فراجا استان و کشور نیز مذاکره شده است.

عین مصوبه سفر استاندار در باره اداره ثبت اسناد و املاک نیز این است :« مقررشد توسط نماینده مجترم و‌استانداری  برای ابلاغ چارت سازمانی اداره ثبت شهرستان اوز از طریق سازمان امور استخدامی و‌اداری انجام شود.»

فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز: هفته دولت را گرامی می دارم.  این هفته نماد وحدت مردم و دولت است. رسانه های اوز مشکلات مردم را مطرح می کنند. وظیفه خود می دانم از تلاش و پیگیری جدی فرماندار سپاسگزاری می کنم.

 ارتقای ادارات  را منوط به جمعیت کرده اند. در حوزه فرهنگی شاخص های خوبی داریم تا ارتقا با این شاخص ها انجام بگیرد. توسعه فرهنگی و هنری شرط بقای جامعه است و بخش بیدشهر رسانه راه اندازی کند. فیشور در حوزه فرهنگی شاخص بوده است. اطلسی از خیرین شهرستان در حوزه های مختلف داشته باشیم و اداره امور آب در اوز دایر شود.

فرماندار: رئیس اداره آب لارستان از اوز بازدید داشته و پرسنل محدودی دارد.. باید شرایط استقرار إدارات را تبیین و فراهم کنیم. اداراتی مانند ورزش و ارشاد استحقاق ارتقا دارند و پیگیر ارتقای فرمانداری هم هستیم که متناسب با شاخص های مورد نظر اقدام شود. از اطلس خیرین استقبال می کنیم و می توان با همکاری معاون فرمانداری و  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد.

این نشست ۲ ساعت به طول انجامید و در ساعت ۱۳ به پایان رسید. فرماندار گفت: این هفته فرمانداری میزبان نماز جماعت هفته مسئولین ادارات شهرستان است و علاوه بر اقامه نماز جماعت، مسئولین برای هماهنگی بیشتر بعد از آن به بحث و تبادل نظر می پردازند.