مردم اوز خواستار تامین اعتبار و تکمیل مخزن دولتی آب هستند

ابراهیم احمدی: در اهمیت آب همین بس که از آن به عنوان «مایه حیات» یاد می شود. علیرغم مشارکت مردم و دولت در حفر چاه های متعدد و تامین هزینه های انتقال آب، از دیر باز شهر اوز با مشکل کمبود آب دست به گریبان بوده است. برای حل این مشکل با پیگیری های صورت گرفته پروژه تامین آب منطقه از جمله از شهر اوز از طریق سد سلمان فارسی؛ به عنوان یک پروژه ملی، در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه این امر محقق شد و شهر اوز و شهرستان های همجوار از نعمت آب برخوردار شدند.

طولانی بودن خط انتقال آب از سد سلمان و بروز حوادث طبیعی از جمله سیل در مسیر انتقال از یک سو و نامناسب بودن لوله های خط انتقال به ویژه لوله خط انتقال گراش به اوز از سوی دیگر، موجب قطع خط انتقال آب به شهر اوز و کمبود آب می شود.  این موضوع به ویژه در فصل تابستان- که شاهد افزایش جمعیت شهر اوز هستیم- بحران ایجاد می‌کند.  تابستان ۹۶ که مدت قطعی خط انتقال آب بیش از ۱۰ روز به طول انجامید بحران شدید کمبود آب شهر اوز را موجب شد که با پیگیری های انجام شده نهایتا مقرر شد ۲ مخزن آب ۵ هزار متر مکعبی در شهر اوز ساخته شود. براساس تفاهم نامه صادره مقرر گردید هزینه ساخت یکی از مخازن از طریق اعتبارات دولتی و دیگری از طریق نیات خیر مردم اوز تامین شود.

انجمن خیریه سلمان فارسی اوز که قبلا طرح های عام المنفعه مانند ساخت آب شیرین کن، راه اندازی بخش دیالیز، تامین زمین و ساختمان بهزیستی و… را متقبل شده بود برای تامین هزینه ساخت مخزن مردمی آب به عنوان یک طرح عام المنفعه اعلام آمادگی کرد که خوشبختانه با استقبال نیکوکاران همراه شد. انجمن خیریه پس از تامین هزینه از سوی نیکوکاران و اجرای عملیات کوهبری محل ساخت مخزن، قرارداد ساخت این مخزن را با پیمانکار مورد قبول آبفای استان و شهرستان منعقد کرد. پروژه ساخت این مخزن که توسط کارشناسان آبفای استان نظارت شد، ۱۶ ماه پس از تنظیم قرارداد به پایان رسید و اکنون آماده افتتاح و بهره برداری است.برای مخزن دولتی نیز عملیات کوهبری آن همزمان با مخزن مردمی آغاز شد و بتون مگرکف نیز ریخته شده است اما علیرغم اعلام اختصاص اعتبارات دولتی از سوی مسئولین به این پروژه در سال‌های گذشته، این پروژه در همین سطح باقی مانده است و پیشرفتی نداشته است. با توجه به نیاز شهر اوز به آب مصرفی و نبود چاه های پشتیبان، مخزن کنونی آبفا و مخزن مردمی ۵ هزار متر مکعبی پس از بهره برداری، کفاف مدت محدودی را داده و اگر مخزن دولتی ساخته نشود و به بهره برداری نرسد مشکلات گذشته برطرف نخواهد شد و در صورت قطعی خط انتقال بحران کمبود آب در شهر اوز دوباره  به وجود خواهد آمد.

مردم اوز و به ویژه نیکوکارانی که در این طرح مشارکت داشته و به تعهد خود پای‌بند بودند از مسئولین استانی و شهرستان انتظار دارند ضمن تامین اعتبار لازم برای ساخت  و تکمیل این پروژه، برنامه ریزی  را برای سرعت بخشیدن به ساخت و بهره برداری از این پروژه دولتی انجام داده تا ضمن حل مشکل کمبود آب شهر اوز و پیشگیری از بحران، اعتماد نیکوکاران در همراهی با سایر طرح های مشارکتی عام المنفعه تقویت گردد.