رئیس دادگستری: پرونده معوقه در دادگاه اوز وجود ندارد

به گزارش پسین اوز، بیستمین نشست مطبوعاتی رسانه های مجوز دار با رئیس دادگستری شهرستان اوز در ساعت ۷ و ۳۵ دقیقه روز ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در محل دادگستری تشکیل ابتدا احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز و رئیس خانه مطبوعات به معرفی حضار و چگونگی انجام گفتگو پرداخت.

رئیس دادگستری اوز اظهار داشت: در آستانه یکسالگی افتتاح دادگاه در اوز هستیم و اعلام می کنم که هیچ پرونده معوقه در این نهاد قضائی وجود ندارد.

حسین روانشاد در تبین این موضوع گفت: اگر پرونده ای بیش از ۶ ماه معطل بماند به آن معوقه می گویند. وی از تعامل دستگاه قضا با ادارات دولتی و غیردولتی و مردم را یکی از برجستگی های دادگستری اوز دانست و افزود: امروز که با شما صحبت می کنم آمار ورودی پرونده ۱۸۹ فقره است و تاکنون ۱۷۰۰ پرونده در شعبه و اجرای احکام رسیدگی و رای صادر شده است. رئیس دادگستری اوز از بالا بودن حجم کار سخن راند و از همکاران سپاسگزاری کرد، و اضافه کرد با تجربه ای که دارم کسانی که برای بار دوم و بیشتر به زندان بر می گردند اکثرا سارقان و مجرمان مواد مخدر هستند که توبه نکرده و به کار خلاف ادامه می دهند. بنابراین آنان در خور رحم و شفقت نیستند.

روانشاد در ادامه اظهار داشت: دفتر قوه قضائیه که افتتاح شد و برای استقرار پزشکی قانونی کارهای مربوطه انجام شده و منتظریم که مسئولان یا نیکوکاران و یا اعضای شورا زیر ساخت را فراهم تا پزشکی قانونی نیز راه اندازی شود.

دکتر محمد صباغی به عنوان پزشک تعیین شده است. در مورد اداره ثبت اسناد و املاک با نماینده در تماس هستم و قبلا کم کاری شده و آمار واقعی ارائه نگردیده است گرچه از وظایف من نیست ولی شخصا حاضرم به شیراز یا تهران بروم. قاضی، دادستان، دادرس شهرستان اوز در ادامه تاکید کرد که با پیگیری می توان به سرانجام رساند و در تلاش هستیم تا زیرساخت دادگستری اوز را افزایش و بالا ببریم تا یک قاضی دیگر هم برای کار مردم برای خدمات رسانی به اوز بیاید و به تقاضای دهیار فیشور با موافقت اینجانب و هماهنگی دادگستری فارس امور مربوط به سامانه قضائی ثنا در فیشور انجام می شود.

روانشاد در پایان گفت: تشکیل جلسات نمی تواند خروجی مثبت و صددرصد داشته باشد. بنابراین پیگیری مسئولان در مراکز استان و کشور لازم است و مطالبه گری مردم موتور محرکه این پیگیری هاست.

پس از سخنان حسین روانشاد رئیس دادگستری شهرستان اوز پرسش های مدیران و اصحاب رسانه مطرح شد.

 

پرسش ها:

* عبدالعزیز خضری مدیرمسئول پیام دانش: ۱-آمار ناهنجاری ها و جرائم واقعه در اوز با کشور هماهنگ است یا خیر؟ ۲-اوز مشکل مدیریتی دارد. برای برطرف شدن این مشکل و جبران عقب ماندگی ها چه برنامه ای دارید؟

پاسخ ها: ۱-جرایم اوز با کشور هماهنگ است. مثلا جرم سرقت در کشور اول و در اوز هم رتبه اول را دارد. ۲-هر اداره ای وظایفی دارد و تعریف شده است. البته لازم است در بعضی از ادارات پوست اندازی شود. مردم هر مشکلی با هر اداره ای دارند به اینجا مراجعه می کنند و بر مشکلات و مسائل ادارای واقف هستم این یعنی موفقیت دادگستری اوز و اعتماد مردم به دادگستری.

*مسعود باقرزاده مدیر مسئول اوز خبر: آیا برخورد با عوامل توزیع مواد مخدر ادامه دارد؟

پاسخ: ما دادگاه عمومی هستیم و دادگاه انقلاب نداریم. چندین بار شخصا به مکان های مشکوک توزیع مواد مخدر رفته ام تا اشرافیت و علم به موضوع پیدا کنم. مطمئن باشید در حوزه ما اقدامات لازم به عمل آمده و خواهد آمد.

*مرتضی اسماعیلی مدیر مسئول مربوطی: آمار ناهنجاری های اجتماعی را بفرمایید؟

پاسخ: بیشترین ناهنجاری ها مربوط به اعتیاد، سرقت و طلاق است که با کوشش مردم و مسئولان تعداد آمارها رو به پایین است. طلاق های شهرستان بیشتر توافقی است و علت آنها نامشخص است.

*فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این نشست مطبوعاتی مفید و آگاهی مردم را بالا می برد و باعث از بروز ناهنجاری ها می شود.

*عبدالرحیم نوروزی از اوز امروز: آیا پرونده هایی که در دادگاه لار بوده به دادگاه اوز ارجاع شده است؟

پاسخ: پرونده های کیفری به تشخیص قاضی ارجاع شده ولی پرونده های حقوقی خیر.

*محمدرفیع راوند از موزه خبر: حفاظت از آثار تاریخی و تعرض به آنها و جایگزینی حبس را توضیح دهید؟

شکایتی از آثار تاریخی تاکنون نرسیده است. موردی درباره یک خانه داشتیم  و نظر کارشناس میراث اخذ شد و پرونده مختومه گردید. در مورد جرائم همه به زندان ختم نمی شود. چون جایگزین حبس داریم و همچنین تعلیق مجازات وجود دارد.

*حمیرا نامدار از پسین اوز: ۱-بیشترین جرائم شهرستان در چه موردی است؟ ۲- لطفا درباره جرائم فضای مجازی و اینترنتی توضیح دهید؟

پاسخ: بیشترین جرائم شامل: سرقت، توهین و تهدید، شرب خمر، ضرب و جرح است که تاکنون ۳۰۰ مورد پرونده سرقت داشته ایم که برای ۵۰ پرونده رای صادر شده و در تجدید نظر هم تایید گشته است. بقیه هم با کدخدا منشی حل و فصل شده است. البته سارقان اکثرا اتباع بوده و اهل اوز نبوده و از شهرهای دیگر برای سرقت می آیند. بحث کلاهبرداری اینترنتی زیاد شده و بستگی به افراد دارد که رمز یکبار مصرف را و مدیریت هوشیارانه به کار برند.

 

*ابراهیم احمدی مدیرمسئول اوز و اوز امروز: ۱-آیا تاکنون از مسئول اداره ای شکایت شده است؟ ۲-زندان اوز است یا لار؟۳-اقدامات تاسیس اداره ثبت اسناد و پلیس ۱۰+ بفرمایید.

پاسخ: قوه قضائیه و اینجانب در ثبت اموال و املاک شخصی پیشتاز هستند. موافق نظارت بر مدیران دستگاه های اجرایی هستیم. مثلا ترک فعل جرم است و اگر در اداره ای کارمند تخلف کند و رئیس به دادستان گزارش ندهد مرتکب جرم شده است. البته در مورد مدیران اقداماتی صورت گرفته است.

اداره زندان به عهده لارستان است. اما تامین امنیت و جرم زندان به عهده اوز است.

متاسفانه قبلا درباره ثبت اسناد شهرستان آمار اشتباه و نادرستی ارائه شده است و در حال حاضر افزون بر ۱۶هزار پرونده ثبتی داریم که آمار بالایی است و می طلبد که این اداره در اوز تاسیس شود. پلیس ۱۰+ هم باید پیگیری شود تا رفع موانع گردد و من حاضر به همکاری با نماینده مجلس بوده و هستم.

*عبدالعزیز نصریانی مدیر مسئول پشور نیوز: ۱-شاهد باید چه شرایطی داشته باشد. ۲-پرونده شخص و شوراها و دهیار  درباره زمین ها چرا باید این همه طولانی گردد؟

پاسخ: هرکس به دادگستری اوز بیاید و کسی نداشته باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. ما طبق قانون عمل می کنیم. علم قاضی می تواند تشخیص دهد که شاهد چگونه است. البته در سامانه افرادی که به دروغ چندبار شهادت داده اند مشخص است. بچه ۸ ساله هم می تواند به عنوان مطلع برای قاضی مهم باشد. ما در اوز ۹ روزه برای رسیدگی وقت می دهیم. پرونده های طولانی مربوط به سابق است وگرنه در رسیدگی بنده حداکثر ۲ جلسه کافی است.

*عبدالرحمن صالح از پیام دانش: مردم اوز از شما و سایر مسئولان تقاضای تاسیس اداره ثبت اسناد و پلیس ۱۰+ را دارند که به زودی مستقر شود. همچنین مردم به دلیل امنیت از دادگستری اوز سپاسگزاری می کنند و زمان رسیدگی و ختم یک پرونده در اوز چقدر است؟

پاسخ: با تشکر از شما و مردم خوب اوز. بطور متوسط یک ماه برای پرونده و ختم آن وقت گذاشته می شود.

*احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز: ۱-در اوز شما رئیس دادگاه، دادستان، دادرس هستید. تفکیک این سه پست چه زمانی اجرا می شود؟

ما باید به دادگستری ارتقاء یابیم در حال حاضر دادگاه عمومی هستیم. البته زیرساخت برای ارتقاء آماده است و به زودی یک قاضی دیگر به جمع ما می پیوندد. اوز باید ۱۵ سال قبل شهرستان می شد. مسئولان باید جبران عقب ماندگی ها را بکنند.

۲-تعداد کارکنان دادگاه اوز را بفرمایید؟

پاسخ: اینجانب به عنوان رئیس دادگاه که در حکم من رئیس دادگستری ذکر شده است و پست های قاضی، دادستان و دادرس هم انجام می دهم. ۴ کارمند، یک مامور و ۲ سرباز مشغول به خدمت هستیم یعنی در حال حاضر ۸ نفر درخدمت مردم بوده که شبانه روز مشغول هستیم. به زودی نیروهای جدید نیز به ما اضافه می شوند و زیرساخت برای استقرار قاضی جدید نیز فراهم شده است و ۴۰ درصد پست های سازمانی بلامتصدی است.

۳-بیشترین جرمی که در اوز واقع می شود ناشی از چه موضوعی است آیا شورای فرهنگ عمومی کارساز است؟

پاسخ: خروجی جلسات تاکنون نتوانسته کاربردی باشد. نقش والدین در تربیت فرزندان و آموزش و پرورش در مدارس بسیار مهم است. باید فرهنگ سازی دقیق و عمیق انجام شود.

نشست مطبوعاتی در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه پایان یافت و روانشاد اضافه کرد که ممکن است جرائم سرقت، اعتیاد، توهین، ضرب و جرح و طلاق در این شهرستان قابل بحث باشد. اما مسئولان از شهرستان فرهنگ پرور و فرهنگی اوز انتظار چنین جرائمی را ندارند که باید بیشتر توجه شود. ضمنا شیما رحمانپور از پیام دانش هم حضور داشت.