نبود نام شهرستان اوز در سامانه الکترونیک، مشکل بزرگ مردم و ادارات

احمد خضری: در دهم مهر 1398 طبق تصویب هیات دولت بخش اوز در استان فارس به شهرستان ارتقاء یافت. این رویداد نه تنها باعث شادمانی و رضایت مردم اوز شد، بلکه بیشتر شهرستان های هم جوار نیز راضی و شاد شدند و یک صدا اعلام کردند که شهرستانی حق مردم اوز بود و قبل از این باید ارتقاء صورت می گرفت.
با همت خیرین و مردم سخت کوش و با تلاش مجموعه استانداری، فرمانداری و نماینده مردم در مجلس تاکنون 37 اداره در این شهرستان مستقر که 7 اداره ارتقاء و 30 اداره نیز جدید التاسیس هستند. گرچه این رویداد حق طبیعی و مسلم مردم یک شهرستان است ولی چون برای تاسیس و راه اندازی آن نیاز به تلاش و رایزنی بوده است از دست اندرکاران، سپاسگزاری می شود. اما باز هم در این شهرستان دارای مشکل هستیم، که اساسی ترین مشکل شهرستان اوز را می توان در سه مورد زیر از نظر اداری بیان کرد:
1-عدم تاسیس بعضی از ادارات مانند ثبت اسناد و املاک، انتقال خون، اداره امور آب و در بخش خصوصی پلیس +10
2-ادارات تاسیس شده فاقد تشکیلات سازمانی هستند.
3-نام شهرستان اوز در سامانه الکترونیکی وجود ندارد.
برای حل سه مشکل اساسی نام برده شده و به منظور ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات در ابتدا باید هر کدام از مشکلات بالا را با شفافیت بررسی کرد.
بدیهی است افراد مسئول یا غیر مسئول و یا غیره درباره این مشکلات و نحوه نگرش به آنها ایده ها و نظرات مختلفی ممکن است داشته باشند. بنابراین عدالت حکم می کند که ایده های مختلف را کنار گذاشته و با تحلیل و بررسی و مشورت گرفتن راه حل اساسی را شناسایی کنیم.
نمایندگان رسانه ها می گویند: اگر مشکلات یاد شده به موقع حل نشود باعث کندی در کار شده و روی روحیه مردم هم اثر نامطلوب می گذارد. مدیریت حل مشکلات باید زود هنگام بوده و هر چه سریع تر بتوانیم چالش های کاری را برطرف سازیم و بهترین راه حل، گفتمان رسانه ها، مسئولان و نمایندگان مردم است. مشورت کردن در حل مشکلات منجربه تشکیل یک تیم کاری می شود، که این تیم بهتر می تواند کارها را به پیش ببرد.
بدیهی است آرامش و خونسردی و پذیرفتن پیشنهادات بهترین روش موفقیت است. صاحب نظرات علم سازمان مدیریتی می گویند: یکی از موثرترین ابزار مدیریت قدرت تصمیم گیری است و یک مدیر باید بتواند:
الف-مشکل را شناسائی ب-علل بوجود آمدن مشکل را بیابد ج-برنامه ریزی برای حل مشکل کند.
در این رابطه مدیریت شهرستان را می توان: الف-شورای شهر ب-شورای شهرستان ج-مدیران ادارات د-فرماندار که در راس آنان است.
آیا مدیران(الف تا ج)، مشکل و علل بوجود آمدن آن را شناخته اند؟ و اگر شناخته اند، چه برنامه ریزی برای حل آنها کرده اند؟
خلاصه این که ما معتقدیم که در مورد تاسیس ادارات که در شهرستان وجود ندارند و اخذ تشکیلات سازمانی، نقش شورای اسلامی شهر و شهرستان بسیار مهم است و برای حل آنها باید مکاتبات، جلسات و مطالبه گری کرده و حتی مسافرت نمود. آیا چنین شده است؟
بسیاری از ادارات چارت ندارند. بنابراین دچار مشکل بوده و اختیارات و نیروهای آنان کامل نیست. لذا کار از پیش نمی رود. اما فرماندار که در راس همه مدیران شهرستان است می طلبد که برای ایجاد نام شهرستان در سامانه الکترونیکی مانند تاسیس ادارات تلاش را افزایش و با همکاری نماینده مردم در مجلس با وزرات کشور در ارتباط بوده تا این نقص بزرگ برطرف شود و حق ادارات ضایع نشود.
بطور مثال: بقول رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز که در سال های 98 و 99 فعالیت های ارزنده داشته و نامزد پایتختی کتاب شده و به عنوان شهر خلاق مطالعه کتاب یا شهر مد و لباس و غیره برگزیده شده است. اما در جشنواره شهید رجائی نامی از آن برده نشد چون در سامانه الکترونیکی دولت نام اوز ثبت نشده و متاسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز حذف شده است. در زمینه چارت سازمانی، جهار کشاورزی را مثال می زنیم:
مدیریت جهادکشاورزی شهرستان که باید حداقل دارای 20 نیرو و کارمند باشد در حال حاضر فقط با 4کارمند اداره می شود و بسیاری از مسئولیت ها در این مدیریت به دلیل تصویب نشدن چارت اداری آن وجود ندارد. باید این مدیریت شامل مدیر، معاون، اداره تولیدات گیاهی و دامی، اداره زراعت و باغبانی، کارشناسان حفظ نباتات، امور دام، تغذیه، ترویج، امور اراضی، صنایع کشاورزی و مکانیزاسیون، امور مالی و غیره باشد.
در پایان ابتدا از شورای اسلامی شهر و شهرستان و مدیران ادارات که فاقد چارت سازمانی هستند و در راس آنان فرماندار تقاضا داریم نسبت به برطرف کردن این سه مشکل اساسی شهرستان کوشا باشند.