دکتر حبیب اله فقیهی نژاد 1315 – 1402

دکتر حبیب اله فقیهی نژاد در مورخ 5 دی 1402 درگذشت.

دکتر حبیب اله فقیهی نژاد در سال یکهزار و سیصد و پانزده در اوز بدنیا آمد و کودکی و بخشی از نوجوانی خود را در آنجا سپری کرد. او که تحصیلات ابتدایی اش را در مدرسه بدری اوز به پایان رسانده است پس از گرفتن لیسانس از دانشسرای عالی تهران به معلمی می پردازد. وی پس از مدتی تدریس از میان دبیران علوم سراسر کشور برگزیده و با بورس وزارت فرهنگ سابق راهی انگلستان شده و فوق لیسانس خود را در رشته  تعلیم و تربیت از دانشگاه ساوت همپتون انگلستان می گیرد.

دکتر فقیهی نژاد جزو   بنیانگذاران  دبیرستان بزرگمهر اهواز است. این دبیرستان توسط گروه فرهنگی دنیای فردا تاسیس شد و دارای رشته های علوم طبیعی و ریاضی بود و از ابتدای راه اندازی تبدیل به یکی از بهترین مدارس شهر اهواز شد. گفتنی است نام «بزرگمهر» نیز با پیشنهاد ایشان بر  آن مدرسه گذاشته شده است. فقیهی نژاد پس از مدتی تدریس راهی شیراز شد و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته فیزیک از دانشگاه شیراز گرفت. بازگشت ایشان به اهواز با تبدیل دانشسرای دوساله اهواز به دانشکده علوم در دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران کنونی)  می شود و از وی جهت عضویت در هیات علمی بخش فیزیک که در حال تکمیل بود دعوت به عمل می آید و او از بدو تاسیس این بخش در سال ۱۳۴۹ در آنجا مشغول به تدریس می شود. فقیهی نژاد سپس با بورسیه وزارت علوم راهی انگلستان می شود و دکتری فیزیک خویش را از دانشگاه لنکستر انگلستان می گیرد و با مدرک PhD  در فیزیک به ایران باز می گردد و پس از بازگشت به ایران دوباره در دانشگاه جندی شاپور به تدریس فیزیک می پردازد.

دکتر فقیهی نژاد در انتخاباتی که بین اعضای گروه فیزیک برای گزینش مدیر جدید گروه شد، ایشان برای آن پست برگزیده شد و برای یک دوره به رفع و فتق امور و رفع کمبودهای گروه فیزیک دانشگاه پرداخت.

دکتر فقیهی نژاد نخستین اوزی استاد دانشگاه است که علاوه بر این که زاده اوز است، بخشی از تحصیلاتش را در اوز نیز سپری کرده است. در سالهای اخیر دکتر فقیهی نژاد به کار ترجمه مشغول بود و چندین اثر ارزشمند مانند کتابهای: «پیشگامان دانش، هایزنبرگ احتمالا اینجا خوابید، آینده پسا انسانی ما (نوشته فرانسیس فوکویاما)، رسانه های فراگیر، سیاست و دموکراسی، نامه های بورن – انیشتین، بر دوش غولان: دانشمندان بزرگ و کشفیات آنان از ارشمیدس تا کریک و واتسون کاشفان دی. ان. ا، گستاخی امید: تاملاتی درباره احیاء رویایی آمریکایی( نویسنده باراک اوباما) و بازیگران نمایش اورانیوم» به چاپ رسانیده است.