دیدار اعضاء خانه مطبوعات شهرستان اوز از مرکز اسناد جنوب در گراش

دوشنبه 24 دی ماه 1402 تعدادی از اعضاء خانه مطبوعات شهرستان اوز از مرکز اسناد جنوب مرکزی کشور به مدیریت عبدالعلی صلاحی واقع در شهر گراش دیدن کردند.

دوشنبه 24 دی ماه 1402 تعدادی از اعضاء خانه مطبوعات شهرستان اوز از مرکز اسناد جنوب مرکزی کشور به مدیریت عبدالعلی صلاحی واقع در شهر گراش دیدن کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فیشور در این دیدار که احمد خضری، بهرام رفیعی، شهربانو حسینی،  شهناز سپهرتاج، فوزیه براهیمی،ثنا ملاحت، مریم سمیعی، مسعود باقرزاده و عبدالعزیز نصریانی حضور داشتند، عبدالعلی صلاحی مدیریت این مرکز ضمن خوش آمد گویی، تاریخچه ای از چگونگی راه اندازی و ادامه کار مرکز اسناد بیان کرد. صلاحی که دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی می باشد گفت از سال 1372 تا کنون در زمینه های فرهنگی، نویسندگی، تبلیغاتی و … فعالیت می کند و به خاطر شوق و علاقه ای که به جمع آوری اسناد داشتم و این که می دیدم منطقه جنوب مرکزی دارای فرهنگ غنی بوده اما خیلی از اسناد و کتب خطی در صندوقچه ها و منازل نگهداری می شود و کسی به آن دسترسی ندارد و کمتر این منطقه در کشور نام و نشانی دارد، این مرکز را بنیان نهاده و هم اکنون با 4 نفر دیگر در این مرکز مشغول فعالیت هستیم. وی خاطرنشان کرد در این مرکز بیش از دو میلیون اسناد، کتب خطی، نشریات و … نگهداری می شود. جنوب مرکزی ایران شامل 17 شهرستان، 7 شهرستان از استان فارس(لار، گراش، اوز، خنج، جویم، لامرد و مهر)، 4 شهرستان از استان هرمزگان(بندر لنگه، بندر خمیر، بستک و پارسیان) و 5 شهرستان از استان بوشهر(کنگان، جم، دیر، دشتی و عسلویه) می باشد. از مشخصه های این شهرستانها این است که حداقل یک یا دو شهر یا روستا از این شهرستانها خودمونی زبان هستند.

عبدالعلی صلاحی در ادامه تشریح فعالیتهای خود گفت حوزه اصلی کار ما چهار قلم از آرشیو بوده که شامل، کتاب، نشریه، سند و عکس می باشد ولی در اصل 16 منبع آرشیو وجود دارد. مانند: اسلاید، میکروفیلم، مُهر، سنگ نوشته و … وی تصریح کرد موزه با آرشیو تفاوت دارد، در آرشیو فقط ما عکس منابع آرشیوی داشته باشیم کافی است و نیازی به نگهداری اصل آن نیست ولی چنانچه کسی تمایل داشته باشد اصل نسخه و منابع را نیز نگهداری می کنیم. مدیر دانشنامه کهن پارسیان جنوب گفت تلاش می کنیم که به سیستم مرکزی کشور وصل شویم تا منابع این مرکز برای همه پژوهشگران به راحتی قابل دسترسی باشد. وی افزود از نویسندگان منطقه تا کنون 6000 اثر ثبت کرده و از آن تعداد 3000 اثر جمع آوری نموده ایم.