مصاحبه اختصاصی مجله خبری فیشور با بخشدار مرکزی شهرستان اوز در مورد مشکلات کمبود آب در فیشور

شاکر شیخ عبدلی: ضمن عرض سلام و تشکر از آقای آقایاری بخشدار محترم بخش مرکزی شهرستان اوز که جهت این مصاحبه وقت خود را در اختیار مجله خبری فیشور گذاشتند.

لطفا در خصوص مشکلات کمبود آب فیشور توضیح بفرمایید.

من هم سلام عرض می کنم خدمت شما و مردم بافرهنگ و خیراندیش منطقه فیشور

همانگونه که مستحضرید در سال گذشته کمترین بارش را در میان سالیان اخیر تجربه کرده ایم که ذخایر منابع آب شرب را تحت الشعاع قرار داده و چنانچه خشکسالی ادامه یابد با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم شد. پس به درگاه خداوند متعال دعا کنیم منطقه ما را از رحمت آسمانی بهره مند سازد.

چرا کمبود آب در فیشور نمود بیشتری دارد؟

در دیگر نقاط منطقه هم با کمبود آب مواجه هستیم اما در خصوص کمبود آب فیشور چند نکته را خدمت شما عرض می کنم، اخیرا شبکه لوله کشی آب در فیشور به همت خیرین محترم و زیر نظر اداره آبفا تعویض گردید و با رایزنی های صورت گرفته امیدواریم هر چه زودتر توافق نهایی حاصل و تغییر و تحول صورت پذیرد که در این صورت شبکه آبرسانی قدیمی فیشور از مدار خارج و توزیع آب، دقیق تر مدیریت خواهد شد.

نکته دیگری که در فیشور ما را با کمبود آب مواجه ساخته این است که مقدار قابل توجهی از آب شرب مردم جهت آبیاری درختان و باغچه ها و امر ساخت و ساز استفاده می شود و ما بیشترین ساخت و ساز را در فیشور نسبت به دیگر مناطق اطراف داریم. در جلسه ای که اخیرا با مسئولین آبفا در دهیاری داشتیم مقرر شد اداره آبفا نسبت به شناسایی مصارف غیرمجاز و قطع یا تغییر کاربری تعرفه مصرفی آن انشعابات اقدام نماید.همچنین از مردم خوب فیشور خواهشمندم انشعابات غیرمجاز را به اداره آبفا اعلام کنند.

چه راهکاری برای رفع مشکل به وجود آمده وجود دارد؟

از زمانی که مسئله کمبود آب را در منطقه دیدم احداث مخزن ذخیره آب و استفاده از منابع آبی پشتیبان را مورد بررسی قرار دادیم و طی جلسات متعدد برگزار شده طی یک سال گذشته با مسئولین ذیربط و خیرین محترم، مجوز جابجایی چاه آب واقع در عالی آباد را اخذ و نسبت به جانمایی محل جدید جهت حفر چاه اقدام گردیده است. همچنین برای احداث دو مخزن 2500 متر مکعبی در دو نقطه از ارتفاعات فیشور با خیرین محترم و اداره ابفا رایزنی صورت گرفته و امیدوارم هر چه زودتر پروژه احداث مخزن ذخیره آب و حفر چاه پشتیبان آب اجرایی گردد.

برای رفع مشکل کم آبی در مقطع کنونی چه نظری دارید؟

طبق گزارش اداره آبفای شهرستان به اینجانب میزان سهمیه اب هر روستا بر اساس تعداد جمعیت و انشعابات ثبت شده در سیستم، اختصاص می یابد. و دبی آب ورودی به فیشور از نظر مقدار سهمیه اختصاصی کافی می باشد. پس یکی از دلایل کمبود آب و افت فشار آب را می توان به مصرف بیش از حد مجاز اشاره کرد و ما باید با در نظر گرفتن شرایط خشکسالی نسبت به صرفه جویی آب و جلوگیری از هدررفت آب شرب اهتمام داشته باشیم. برخی نقاط فیشور مانند کوچه نزدیک به مسجد حاجی محمد و شهرک محله آفتاب با همکاری دهیاری و آبفا در حال رفع مشکل می باشد. منازل برخی از اهالی که در ارتفاعات بالا واقع می باشد در جلسه به مسئول آبفا اعلام کردم به صورت موقت با تانکر حمل آب مشکل بی آبی را برای آنان مرتفع سازد و برای رفع مشکل افت فشار مقرر شد سهمیه بندی آب در فیشور اعمال شود و پس از تعیین مناطق روستا طبق برنامه زمان بندی برای هر محله آبرسانی صورت پذیرد.

ضمن سپاس از جنابعالی اگر در پایان صحبتی دارید بفرمایید.

سپاسگزارم. در این مدت که مشکل کم آبی برای مردم فیشور و محلچه به وجود آمده بوده و از اینکه مردم عزیزمان تماس می گرفتند و مشکل کم آبی را مطرح می کردند و یکی از دغدغه های اصلی اینجانب بوده و  به نوبه خود تمام تلاشم را برای رفع این مشکل به کار گرفته ام. از مسئولین آبفا تقاضا دارم به صورت ویژه به مشکل کم آبی فیشور توجه نموده و با همکاری دهیار محترم فیشور برنامه ریزی برای مدیریت هر چه بهتر آبرسانی به اهالی داشته باشند و همچنین از خیرین محترم منطقه که همیشه در کنار مردم و مسئولین محلی بوده اند کمال تشکر را دارم. و در پایان با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات انشاء الله با مشارکت بالا و شناسایی کاندیدای اصلح در مدیریت هر چه بهتر روستا و کشور عزیزمون سهیم باشیم.